Southeast Asia

Southeast Asia is a growing region for Norwegian seafood. On this page you can read about our work in the region, our plans for 2024 and more.

Meet Asbjørn Warvik Rørtveit, our country representative in Southeast Asia.

Hei, mitt navn er Asbjørn Warvik Rørtveit.
Jeg er sjømatutsending til Sørøst-Asia.
Jeg holder til her i Bangkok, her har jeg vært i fire og et halvt år og har et halvt år igjen av min utsendingsperiode.
Sørøst-Asia er et fantastisk spennende marked for norsk sjømat med ca. 8 milliarder i verdi i året og ca. 50 tusen tonn.
Vi har sett fantastisk vekst i markedene her, spesielt Thailand over de siste ti årene.
De viktigste produktene her er laks, ørret og makrell, men også kongekrabbe er viktig i enkelte markeder slik som Vietnam.
De viktigste markedene her er Thailand, Vietnam, Taiwan, Singapore, Malaysia, Indonesia og Filippinene.
Mange land, mange regioner, mange religioner, mange språk og mange kulturer.
Så det er et komplekst marked å jobbe i, men det er også det som gjør det så spennende.
Jeg holder til ved den norske ambassaden, som ligger her oppe.
Der jobber jeg utfra og har ansvar for hele regionen.
Vi har hatt mest aktivitet her i Thailand de siste årene, men har også jobbet betydelig inn i Taiwan, men også de siste to årene inn i Vietnam.
Vietnam er et av de spennende vekstmarkedene vi ser kommer for fult nå.
En av utfordringene vi jobber med nå er å få folk til å skjønne at laksen de spiser som sushi og sashimi kommer fra Norge, ikke Japan.
Det er et arbeid vi har gjort her i Thailand, og vi skal fortsette å gjøre det i Vietnam.
Vi jobber også inn mot det Taiwanesiske markedet og Malaysia.
Vi har deltakelse på messer her i Thailand, men også i Singapore.
Så vi jobber bredt ut over hele regionen, som et veldig spennende marked for norsk sjømat.
Fremover så tror vi marked som Malaysia og Filippinene som vi har frihandelsavtaler med, skal bli enda viktigere enn de er i dag.
Det er noe uforløst, og vi ser at markedsadgang er en utfordring som vi stadig må jobbe med til tross for at vi har frihandelsavtaler.
Det går på at det kan være vanskeligheter i å få importlisenser eller importkvoter.
Dette er utfordringer som må tas tak i.
Åshild Nakken har sagt ja til å ta over min stilling her i Sørøst-Asia.
Hun kommer fra Lerøy der hun har vært i ti år.
Men før det var hun utsending til Kina og jobbet også ved hovedkontoret til Sjømatrådet i Tromsø.
Så det er en erfaren erstatter som kommer hit og jeg ønsker Åshild lykke til!
Jeg håper denne landsiden for Sørøst-Asia gir de svarene dere var ute etter og de rapportene dere ser etter.
Det er et viktig tilbud fra Sjømatrådet at du skal kunne få mest mulig markedsinnsikt gjennom blant annet disse sidene.
Bruk de, og ta gjerne kontakt med meg dersom dere har spørsmål som dere ikke finner svar på her!
Tusen takk!

The seafood market in Southeast Asia

Southeast Asia is an exciting region for Norwegian seafood. It is a region with great variations in culture, food and traditions. Our country representative, Asbjørn Warvik Rørtveit, works together with out local employees from the office in Bangkok to ensure the best conditions for Norwegian seafood in Thailand, Taiwan, Vietnam and Malaysia.

The species in focus are salmon, trout and mackerel in Thailand, salmon and mackerel in Taiwan, salmon and shellfish in Vietnam, and trout in Malaysia. You can read more about the individual plans for each market below.

Of the mentioned markets, Vietnam is the largest seafood market in terms of consumption, followed by Thailand, Malaysia and Taiwan. The seafood exports from Norway reached 154 thousand tonnes to the region in 2023, and the value was 8,5 billion NOK’s. The largest market for Norwegian exports was Thailand, reaching an export value of 2,7 billion NOK and 39 thousand tonnes. Vietnam is the largest market for Norwegian exports in terms of volume, with 62 thousand tonnes in 2023. The value of seafood exports from Norway to the region grew by 9 percent in 2023, well helped by strong salmon export values. The volume fell marginally, with lower salmon volumes, but higher mackerel volumes. The exports are dominated by salmon, which stands for more than 60 percent of the exports to the region. Mackerel is the second largest species, with 35 percent of the exports.

The focus in 2024 will be to continue building knowledge for Norwegian salmon, mackerel and shellfish through activities in the markets. In 2024 there will be campaigns in retail for salmon in Thailand, Vietnam, Taiwan and Malaysia. In addition, there will be social media campaigns in all markets, and TV time for salmon in Thailand. As for salmon, there will be campaigns for mackerel in both stores and social media. Our full activity plans are available further down on this page.

 

Conferences and seminars

Conferences and seminars

Latest news from Southeast Asia

    News archive

    Statistics

    Norwegian seafood exports to Southeast Asia

    Marketing

    Check out our marketing tools for Southeast Asia

    Market activities salmon 2024

    Download our acitivity plans for salmon in 2024.

    Activity plans salmon 2024

    Market activities mackerel 2024

    Download our acitivity plans for mackerel in 2024.

    Acitivity plans mackerel 2024

    Market activities shellfish 2024

    Download our acitivity plans for shellfish in 2024.

    Acitivity plan shellfish 2024

    Market access

    Latest news about market access

      News archive

      All Norwegian seafood exporters need to be registered at the Norwegian seafood council

      Exporters can register via our website. The estimated time to process the application is around 1 week from the day of the application.

      Fill out the form

      Contact

      The Norwegian Seafood Council's office in Thailand is located at the Norwegian Embassy in Bankok. The director in South-East Asia is Asbjørn Warvik Rørtveit.

       

      Royal Norwegian Embassy
      UBC II Building 18th Floor
      591 Sukhumvit rd., Soi 33
      Bangkok 10110, Thailand